Aandacht voor alle senioren en mensen met beperkte mobiliteit bij het stemgebeuren.

dinsdag, 25 februari, 2014
Nieuws uit de gemeenteraad.

Op de gemeenteraad van 24 februari lag een voorstel ter stemming om in de 2 Zwevegemse woonzorgcentra (WZC = rusthuizen) een stemlokaal in te richten voor de komende verkiezing op 25 mei aanstaande.

De CD&V-fractie vindt het belangrijk in een democratie dat zoveel mogelijk mensen gaan stemmen. Het voorliggende voorstel “een stemlokaal in het woonzorgcentrum” biedt dit comfort aan de senioren die er verblijven en dit is zéker een goede zaak. Van de 70-plussers in Zwevegem woont echter slechts een 10% in een woonzorgcentra, 90% is thuiswonend.   Ook die senioren én trouwens alle personen met beperking of beperkt mobiliteit verdienen in dit kader de nodige aandacht. Hierover was niéts opgenomen in het voorliggend voorstel.

Op basis van de beperkte info die voorlag, stelde CD&V voor om het principe verder uit te werken,  de praktische organisatie verder te onderzoeken (de WZC zijn nl. in verbouwing) en de seniorenraad om advies te vragen om ook de thuiswonenden maximaal de kans te geven hun stem persoonlijk uit te brengen.