CD&V bereikt akkoord over vernieuwde wachtlijsten OCMW-Woonzorgcentrum.

maandag, 24 november, 2014
CD&V bereikt akkoord over vernieuwde wachtlijsten OCMW-Woonzorgcentrum.

Ieder van ons hoopt het geluk te hebben om vroeg of laat te kunnen genieten van een mooie “oude dag”. Bij voorkeur willen we deze doorbrengen in onze vertrouwde omgeving. Door verschillende thuiszorgdiensten is dit gelukkig meer en meer mogelijk.

Maar wanneer de gezondheidstoestand het niet meer toelaat om thuis te blijven, is een woonzorgcentrum een goede oplossing. Een woonzorgcentrum is in de eerste plaats een thuis waar de bewoners de nodige zorgen krijgen. Jammer genoeg is de vraag groter dan het aanbod, zo ook voor het OCMW-Woonzorgcentrum Sint-Amand van Zwevegem.

Het goede nieuws is dat er vanaf 2016 37 bijkomende plaatsen zullen zijn, maar toch zal de vraag naar een opname in het Woonzorgcentrum groter zijn dan het aanbod.

Wie wil opgenomen worden in het Woonzorgcentrum moet zich inschrijven en komt door de grote vraag op een inschrijvingslijst te staan. Deze inschrijvingslijsten tot het minimum beperken is een grote uitdaging voor het bestuur, zowel vandaag als in de toekomst.

Uiteraard zijn er voorwaarden om je te kunnen inschrijven in het Woonzorgcentrum van Zwevegem. Naast de algemene inschrijvingsvoorwaarden zoals leeftijd en zorgprofiel is er ook de wooplaats van de kandidaat die een rol speelt.

Momenteel zijn de inschrijvingslijsten veel te lang (meer dan 500 aanvragen) en werd er door het beleid en de diensten een wijziging voorbereid.  Daar staan wij als CD&V achter maar vinden dat onze eigen inwoners optimale kansen moeten krijgen. In de eerste plaats de inwoners van Zwevegem die niet meer thuis kunnen blijven door een te grote zorgbehoefte.

Dat een kandidaat als inwoner van Zwevegem wordt beschouwd wanneer hij op de dag van inschrijving reeds 5 jaar in Zwevegem of deelgemeenten gedomicilieerd is, vinden wij een correcte maatregel. Mensen die nooit in Zwevegem gewoond hebben kunnen niet rekenen op een inschrijving.  Nieuw is ook dat mensen die nog volledig zelfredzaam zijn zich niet meer kunnen inschrijven op de inschrijvingslijst.  Veel mensen deden dit uit voorzorg maar voor de inschrijvingslijst zelf was dit niet meer werkbaar.  Als er een plaats vrijkwam in het woonzorgcentrum dan moesten vaak 15 tot 20 mensen opgebeld worden die eigenlijk nog geen vragende partij waren voor een opname.  Inschrijven als voorzorg zal niet meer kunnen.  Op de inschrijvingslijst zullen enkel mensen kunnen staan met een reëele vraag tot opname en met een grotere zorgbehoefte.

Daarnaast zijn er ook mensen die zich willen inschrijven die minder dan 5 jaar in Zwevegem wonen. Dit kan, maar mits duidelijke voorwaarden.

Tot zover waren we akkoord. Maar het huidige beleid zou ook mensen, met enkel een familiale binding met Zwevegem, toelaten om op de lijst te gaan staan.  Dit vonden we vanuit CD&V te verregaand.  Dit zou er niet alleen voor zorgen dat de lijst nog langer zou worden ipv korter, maar dit zou ook de deur openzetten voor politieke willekeur.    Zoiets kan echt niet. Waar is de objectiviteit in deze maatregel?

Op deze mannier zet je de deuren open voor iedereen, en dit in het nadeel van de Zwevegemse kandidaten. Een binding is geen duidelijk criterium  en zorgt voor heel veel onduidelijkheid.

Het werd een pittige discussie op de raadszitting zelf maar dankzij onze tussenkomst wordt deze maatregel niet van toepassing..

De volgende voorwaarde wordt wel van toepassing : wie bij inschrijving geen 5 jaar in Zwevegem woont, moet in het verleden minstens 20 jaar in onze gemeente gedomicilieerd zijn geweest. Op deze manier krijgen mensen die geruime tijd hebben bijgedragen aan de gemeente Zwevegem ook de kans om te genieten van onze dienstverlening.