CD&V dringt aan op de volledige restauratie van de Stenen Molen.

zondag, 5 oktober, 2014
Stenen Molen Zwevegem

Met unanimiteit keurde de Zwevegemse gemeenteraad het herstellingsdossier van het dak van de Stenen Molen goed. De CD&V-fractie drong echter aan om de totale renovatie zo snel mogelijk aan te vatten en niet te wachten tot in 2017-2018. De bevoegde schepen antwoordde dit te zullen meenemen naar de budgetbesprekingen.

Dat de Stenen Molen aan een grondige renovatie toe is, is voor iedereen overduidelijk. De grote renovatiewerken van de jaren 2000, uitgevoerd volgens de toenmalige beste technieken en adviezen, leverden niet het beoogde langdurend resultaat op.

De meerderheid voorzag in de meerjarenplanning om in 2014 een ontwerpdossier op te stellen voor een grondige renovatiebeurt en dit dan te laten uitvoeren 2017-2018, uiteraard met subsidies.

Eliane Spincemaille (CD&V) deed navraag in de gemeenteraad en vernam dat het ontwerpdossier nóg niet eens is opgestart. Dirk Desmet (CD&V) drong aan op het sneller uitvoeren van de renovatiewerken. Hiertoe dienen de ontwerpers dringend aan het werk gezet te worden en een subsidiedossier ingediend te worden. Uitstel betekent immers een verder en steeds sneller aftakelen van de molen en uiteraard hogere kosten op het ogenblik dat men er dan toch eindelijk aan begint te werken. Bovendien biedt het gelijktijdig aanpakken van dak en muren een aanzienlijke besparing op inzake kosten voor stellingen.

De bevoegde schepen beloofde de suggesties mee te nemen naar de komende budgetbesprekingen.