Come and see next time!

woensdag, 2 oktober, 2013
Raadzaal Zwevegem

Op de gemeenteraad van 30 september 2013 werd gevraagd de Detailhandelsvisie Zwevegem goed te keuren.  Veel visie stond er echter niet in, het was eerder een beschrijving van de huidige toestand. Maar er moest nu eenmaal een visie op papier staan om een subsidieproject te kunnen indienen in het kader van handelskernversterking (beleid van onze Minister-President Peeters).

CD&V vond het document “Detailhandelsvisie” een gemiste kans om handelaars en hun organisaties inspraak te geven en te komen tot een échte visie met gedragen strategische en operationele doelstellingen, met een opsomming van mogelijke acties.

Het was duidelijk dat alles rap – rap geschreven werd in functie van het indienen van het project (indiendatum 15 september) en dat men andermaal de gemeenteraad over het hoofd ziet.
De juiste werkwijze is éérst visie, deze ter goedkeuring op de gemeenteraad brengen en dan project indienen.

Om deze redenen onthield de CD&V-fractie zich voor dit agendapunt.

Maar misschien was het ingediende project van betere kwaliteit …
Toen Raf Deprez naar de inhoud van het project vroeg, antwoordde de bevoegde schepen laconiek “daarvoor moet je naar de volgende gemeenteraad komen, wij zullen dan vertellen waarover het gaat”. Wat bij onze fractieleider Eliane Spincemaille de reactie uitlokte “zitten we hier in een kleuterprogramma waarbij gezegd wordt wil je meer weten, kijk dan naar de volgende aflevering”?

Deze vlieger gaat niet op: een raadslid heeft inzagerecht in alle bestuursdocumenten.
Net zoals zij enkele maanden geleden de CD&V-raadsleden het zwijgen wilden opleggen in de commissievergaderingen, wat natuurlijk niet gelukt is.

Participatie en communicatie zijn bij de nieuwe meerderheid duidelijk slogans zonder inhoud!