Eindelijk opwaardering kanaal Bossuit-Kortrijk


vrijdag, 24 januari, 2014
Kanaal Kortrijk-Bossuit.

Het kanaal Bossuit-Kortrijk dat Schelde met Leie verbindt, zou heel wat meer economische kansen bieden wanneer de flessenhals in Kortrijk aangepast zou worden. Op vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Sabine Poleyn (CD&V) werd dit onderzocht door minister Hilde Crevits. Dit onderzoek is nu afgerond en daaruit blijkt dat de 3 kleine sluizen in Kortrijk best vervangen worden door 1 grote sluis.

Het kanaal Bossuit-Kortrijk werd in gebruik genomen in 1860 en moest vooral een economische verbindingsweg vormen tussen Henegouwen en Vlaanderen.  In de jaren ’70 werd het kanaal verbreed en werden 8 kleine sluizen vervangen door 3 grote: in Bossuit, Moen en de laatste in Zwevegem (in 2000). Hierdoor kunnen er schepen van 13,5 ton varen van Bossuit tot aan de grens met Kortrijk (klasse 4).

Doordat er op het grondgebied van Kortrijk echter nog 3 geklasseerde kleine sluizen liggen (sluis 8,9 en 10) is het kanaal daar slechts toegankelijk voor schepen van 300 ton (klasse 1).  Hierdoor kan de verbinding tussen Schelde en Leie niet optimaal gebruikt worden.

Om de mogelijkheden en wenselijkheid van een opwaardering te onderzoeken, werd een studie uitgevoerd. De resultaten van die studie worden vandaag voorgesteld aan gemeenten, bedrijven en andere betrokkenen langs het kanaal. De studie onderzocht zowel de technische, de ruimtelijke als de economische voorwaarden voor de opwaardering. Door de resultaten van dit onderzoek is er eindelijk een  visie uitgestippeld.

“Ik ben blij dat het kanaal Bossuit-Kortrijk deze opwaardering krijgt. Hierdoor is er meer mogelijkheid tot goederentransport over het water in plaats van over de weg. ”, aldus Poleyn.