Financieel rapport; de puntjes op de i !!

zondag, 6 januari, 2013
Financieel rapport; de puntjes op de i !!

CD&V Zwevegem presenteert werkbaar budget 2013 én een gevulde spaarpot.

Tot de laatste werkdag neemt de huidige beleidsploeg van CD&V zijn volle verantwoordelijkheid tegenover de inwoners.  Er werd voor zowel OCMW en gemeente een werkbaar budget 2013 opgemaakt dat op de laatste zittingen van de gemeente- en OCMWraad ter goedkeuring wordt voorgelegd.  Ook de vele VZW’s zowel in de cultuur, sport en jeugdsector, waar tal van Zwevegemse vrijwilligers actief zijn, kunnen in 2013 hun activiteiten starten.

Voor wat betreft het OCMW zijn de nodige middelen voorzien om de werkings- en personeelskosten van de huidige werking verder te betalen.  De spaarpot van ruim 4 miljoen EUR kan gebruikt worden om in 2013 de 33 modulaire units te bouwen in de St Amandsstraat én de nieuwbouwwerken aan de linkervleugel van het WZC te starten.  Voor dit laatste verkregen we begin oktober de toezegging van Minister Vandeurzen  (CD&V) voor meer dan 7 miljoen VIPA-subsidie in de toekomst.

In de gemeente werd voor dit beginjaar van de nieuwe legislatuur met een nieuw bestuur, een werkbaar budget opgemaakt.  In de exploitatie kunnen we, zonder belastingverhoging , ruim 700 000 EUR méér inkomsten noteren, mede als gevolg van de gevoerde woonpolitiek.  Aan de uitgavenkant slagen we erin om de kostenstijgingen te beperken oa door het centraliseren van de dienstverlening vanaf de zomer 2013. Het gewoon reservefonds kan behouden blijven op 4,65 miljoen euro.
Het investeringsbudget is beperkt tot engagementen tov kerkfabriek,  IMOG en infrastructuurwerken voor Gemeentepunt zodat de geplande verhuis effectief kan doorgaan. De inbreng van de Transfo-machinezaal in het AGB zorgt daarenboven voor een ontvangst van 0,5 miljoen EUR.  Het buitengewoon reservefonds bedraagt bijna 600 000 EUR.
De gemeentekas en OCMWkas zijn niet leeg, in tegendeel  alle spaarpotten samen zijn goed voor
10 miljoen EUR!