Nieuwe belasting treft handelaars en verenigingen.

maandag, 30 december, 2013
Nieuws uit de gemeenteraad.

De meerderheid (GB - Sp.a - N-VA)  in Zwevegem voerde, naast tal van tariefverhogingen, alwéér een nieuwe belasting in . Maar de “belasting op reclamedrukwerk” zal  ook verenigingen en zelfstandigen treffen omdat  vb. voor een flyer over de gehele gemeente tot 250 EUR belasting zal moeten betaald worden.

Dit nieuwe belastingsreglement beknot de inzet van de vrijwilligers in onze Zwevegemse  verenigingen en is een aanslag op hun clubkas. En het straft de handelaars die periodiek een reclameboodschap willen verspreiden.  Vanaf een 2de initiatief op jaarbasis is de belasting verschuldigd.

CD&V-fractievoorzitter Eliane Spincemaille: “Wij kunnen ons alleen vinden in het uitgangspunt om aan de uitgevers van een groot volume aan reclamedrukwerk een extra bijdrage te vragen. De vrijstelling van 1 bedeling per jaar in echter onvoldoende om de dynamiek bij plaatselijke handelaars en verenigingen te waarborgen. Anderzijds is een flyer evenveel belasten als een meerbladige folder helemààl niet volgens het principe “de vervuiler betaalt”. Daarom hebben wij een tegenvoorstel geformuleerd waarbij rekening gehouden wordt met het gewicht. Wie op jaarbasis in totaal minder dan 50 gram aan publiciteit verspreidt, wordt in ons voorstel vrijgesteld. “

Oppositiepartij CD&V werd hierin echter niet gevolgd.  De meerderheid is wel bereid het ingevoerde reglement na een jaar te evalueren.