Tijdens de eerste twee maanden van 2018 is er ruim 3 miljoen euro aan subsidies toegekend voor scholenbouwprojecten in het vrij en officieel gesubsidieerd onderwijs in West-Vlaanderen. 2,3 miljoen euro gaat naar grote schoolbouwprojecten. Bijna 1 miljoen euro gaat naar kleinere verbouwings- en renovatiewerken met het oog op de vernieuwing van het bestaande schoolpatrimonium. Zo krijgt het Vrij centrum voor leerlingenbegeleiding Brugge(n) in Brugge ruim 700.000 euro voor de aankoop van een nieuw CLB-gebouw. Met deze subsidies zet Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits volop de vernieuwings- en moderniseringsbeweging van de schoolgebouwen in Vlaanderen voort.

AGION, het Agentschap voor Infrastructuur in het Onderwijs, kende in januari en februari 2018 iets meer dan 31 miljoen euro subsidies toe voor scholenbouwprojecten in het vrij en het officieel gesubsidieerd onderwijs in heel Vlaanderen en Brussel. Voor West-Vlaamse scholen komt dat neer op ruim 3 miljoen euro. Er zijn verschillende subsidieprocedures afhankelijk van de aard en de kostprijs van de bouw- of verbouwingswerken. Voor nieuwbouw en grote verbouwingswerken aan schoolgebouwen en de buitenomgeving werd er in januari en februari 2018 voor 2,3 miljoen euro aan subsidies vastgelegd ten voordele van schoolbesturen in West-Vlaanderen. Voor de aanvragen die voortvloeien uit de verschillende uitzonderingsprocedures, zoals werken ten gevolge van overmacht, zeer dringende ingrepen, kleinere bouwwerken via de verkorte procedure is er 1 miljoen euro vastgelegd.

9 West-Vlaamse scholen krijgen een subsidie van meer dan 100.000 euro. Het Vrij centrum voor leerlingenbegeleiding Brugge(n) in Brugge krijgt op die manier ruim 700.000 euro voor de aankoop van een nieuw CLB-gebouw. Maar ook de Vrije Basisschool De Vaart in Oostkamp krijgt ruim 700.000 euro voor verbouwingswerken na aankoop van een nieuw gebouw.

20 scholen krijgen een subsidie van minder dan 100.000 euro (en meer dan 10.000 euro), dat gaat dan concreet om kleinere herstellingswerken of bijvoorbeeld het vernieuwen van het sanitair.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: ”Ook in 2018 zetten we de vernieuwing en de modernisering van het onderwijspatrimonium in Vlaanderen en Brussel verder. In West-Vlaanderen wordt er voor ruim 3 miljoen euro geïnvesteerd in het vernieuwen en moderniseren van schoolgebouwen. Nog nooit waren de investeringen in scholenbouw zo groot als deze legislatuur. Naast de gewone subsidies zijn er bijvoorbeeld ook nog de huursubsidies, waarvan de tweede oproep nog tot eind deze maand loopt. De inhaalbeweging om schoolgebouwen te vernieuwen en moderniseren is van belang voor de vele leerlingen, leraren en personeelsleden die dagelijks aan de kwaliteit van ons onderwijs werken.”

Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties