Tijdens de gemeenteraad van 27 mei 2013 werden in één klap drie tarieven ivm begrafenissen beduidend verhoogd: grondvergunningen, ontgravingen en kelders.

De grondvergunningen bij 30 jaar volle grond werden zomaar verdubbeld van 500 naar 1 000 EUR. Ook voor een nis in een columbarium en het urnenveld met kelder, een zelfde verdubbeling tot 1 000 EUR.   Zelfs een naamplaatje op de strooiweide kost nu 100 EUR in plaats van 50 EUR.

Ook de prijs voor ontgravingen wordt zomaar van 300 naar 750 EUR opgetrokken. Wat CD&V hierbij vooral tegen de borst stoot, is het feit dat schepen Luc Vanassche respectloos spreekt over “de opkuis van het kerkhof”.

CD&V is hier helemaal niet mee opgezet en vindt dit soort beleidsbeslissingen allesbehalve verantwoord. Het is immers een schande dat men de kostprijs extreem opdrijft voor diensten aan nabestaanden die zich in een rouwsituatie bevinden. Ondanks alle argumenten van CD&V Zwevegem dreef de beleidsploeg haar wil door.