CD&V wil waterdichte garanties voor de voetbalclubs mbt de investering in kunstgrasvelden.

CD&V wou waterdichte garanties voor de voetbalclubs met betrekking tot de investering in kunstgrasvelden. Bij gebrek aan informatie en dossierstukken was uitgebreide vraagstelling in de gemeenteraad nodig. Het betreft hier immers een subsidiebedrag van méér dan 1 miljoen EUR vanuit de gemeentekas naar de clubs.

Niet voorzien in deze legislatuur

Het dossier kunstgrasvelden dook voor de eerste keer op in december 2017, plots staat 1 miljoen EUR nieuw ingeschreven in het meerjarenplan en budget 2018. Een bedrag dat nog nu al niet meer volstaat om de 4 clubs te bedienen. Een vergelijkende financiële nota tussen kunstgras en natuurgras, die de investering zou kunnen verantwoorden, was en is nog steeds niet voorhanden. Van waar plots de middelen en de noodzaak? “Het open overleg was er eerder één achter gesloten deuren, want er is enkel een kort advies van de sportraad ter beschikking” aldus Eliane Spincemaille, fractieleider CD&V.

Samenwerkingsovereenkomst maar geen bestek

De goed te keuren samenwerkingsovereenkomst stelt uitdrukkelijk dat de clubs àlle kosten boven de toegekende subsidie zelf ten laste nemen. In dit kader stelde de CD&V heel wat vragen, gezien er géén bestek met technische informatie ter beschikking gesteld werd. Zijn de noodzakelijke omgevingswerken inbegrepen, is de noodzakelijke terreinafsluiting inbegrepen, kiest men voor rubber of kurk (gezondheidsaspect), is de aankoop van de onderhoudsmachine inbegrepen, wat met de bomen rondom het veld, enz. Terechte vragen om te kunnen oordelen of de subsidie voor de clubs wéldegelijk voldoende is.

En dat CD&V nu eenmaal de schorsing vraagt om de last-minute informatie te beoordelen, heeft alleen te maken met de grootte van ons fractie, wij zijn de quasi helft van de zaal en dan is codetaal in zo’n belangrijk dossier niet aan de orde.

Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties