In de OCMW-raad van dinsdag 10 juli werd beslist om de prijs van de assistentiewoningen in de Courbe op het Leanderhof te Zwevegem met 5 euro per dag (150 EUR/maand) te laten zakken, dit op initiatief van CD&V.  Het voorstel kreeg tevens de steun van een raadslid uit de meerderheid.

Reeds van in de OCMW-raad van april 2018 was er discussie over de prijzen van de assistentiewoningen in de Courbe op het Leanderhof (de oude Bekaertsite te Zwevegem). Het OCMW investeerde in de bouw van 50 nieuwe assistentiewoningen die nu afgewerkt zijn en klaar voor verhuur. De kostprijs voor deze assistentiewoningen werd eerder vastgelegd op 30 EUR/dag voor een woning van 50 m², 33 EUR/dag voor een woning van 60 m² en 35 EUR/dag voor een woning van 70 m².
De appartementen raken echter niet verhuurd aan deze prijs en na grondige inzage in de componenten van de prijsberekening was voor CD&V duidelijk dat er behoorlijke marge is voor prijsdaling. Met het voorstel om de prijs per appartement met 5 euro per dag te laten dalen, trok CD&V naar de huidige meerderheid.
Zij konden hier niet mee akkoord gaan en stelde eerst 27 EUR voor. Op de OCMW-raad van deze avond lag het voorstel van 26,5 EUR/dag voor.  Maar CD&V hield voet bij stuk en haalde via een amendement haar slag thuis: een prijsdaling voor alle appartementen met 5 EUR/dag.  Met de steun van een meerderheidsraadslid kreeg het CD&V-initiatief voldoende stemmen om goedgekeurd te worden.

CD&V trekt hiermee voluit de kaart van het sociaal beleid en vertrekt vanuit de noden van de mensen en niet vanuit een financiële berekening van winst voor het bestuur. “De voorgelegde prijzen voldeden niet aan onze wensen, assistentiewoningen moeten betaalbaar blijven zeker voor alleenstaanden en senioren met een laag pensioen. Ook zij moeten een serviceflat kunnen huren en beroep kunnen doen op de bijhorende zorgdiensten” zegt Ann Cosaert, fractieleider CD&V in de OCMW-raad van Zwevegem. Zwevegemnaren moeten de eerste kans krijgen om aan gereduceerde prijzen een assistentiewoning te kunnen betrekken.

Overzicht:

€25 per dag voor een assistentiewoning in De Courbe van 50 m²

€28 per dag voor een assistentiewoning in De Courbe van 60 m²

€32 per dag voor een assistentiewoning in De Courbe van 70 m²

We hopen nu op heel veel interesse aan deze verlaagde prijzen!  Mensen met interesse kunnen steeds contact opnemen met het OCMW van Zwevegem!!

Lees de reacties (1)
Lees de reacties (1) Verberg reacties