Sportverenigingen beter beschermd dankzij verbeterd gebruiksreglement!

dinsdag, 25 november, 2014
Sport.

In de gemeenteraad van 24 november 2014 werden nieuwe gebruiksreglementen voor de voetbalinfrastructuur goedgekeurd. Deze reglementen werden voor het eerst voorgelegd in de gemeenteraad van juli 2014. Op vraag van CD&V werden deze reglementen in overleg met de betrokken clubs herbekeken. Hierdoor was er echte participatie van de gebruikers mogelijk en kwam men tot een verbeterd gebruiksreglement dat de sportverenigingen beter beschermt.

Gebruiksreglementen hebben tot doel de orde te handhaven, de veiligheid van de gebruikers te waarborgen en de aansprakelijkheid bij schade te bepalen. Hierbij worden afspraken opgesteld tussen de gemeente-eigenaar en de voetbalclubs-gebruikers van de gemeentelijke infrastructuur.

Zo werden reglementen vastgelegd voor volgende voetbalaccomodaties: Sportstraat Moen, Dalestraat St-Denijs, Pontstraat Heestert, Scheldestraat Otegem, Bekaertstraat Zwevegem, Avelgemstraat Zwevegem-Knokke, StedestraatZwevegem-Kappaert, BlokkestraatZwevegem.

In het eerst voorgelegde document in de gemeenteraad van juli 2014 werden clubs ALTIJD verantwoordelijk gesteld  voor schade aan de infrastructuur. Dankzij de tussenkomst van CD&V werd samen met de gebruikers tot een betere overeenkomst gekomen en werd een plaatsbeschrijving opgemaakt. Zo zijn de sportverenigingen verantwoordelijk voor de schade die aangebracht word aan de infrastructuur tijdens hun activiteiten en zijn NIET DE CLUBS, maar de gemeente aansprakelijk voor vandalisme en schade bij de momenten dat er geen clubactiviteit is.

“Men mag niet verwachten dat clubs permanent de gemeentelijke infrastructuur bewaken. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid opnemen." Vandaar dat CD&V tevreden is dat de betrokken clubs werden samengebracht om tot een betere overeenkomst voor de gebruikers te komen.