Subsidies voor gevelrenovatie van handelspanden. Maar niet voor alle handelaren.

donderdag, 17 december, 2015
Stad

In de gemeenteraad van 14 december werd een reglement voorgelegd voor het subsidiëren van de gevelrenovatie van handelspanden.

Bedoeling hierbij is de handelskernen een aantrekkelijker uitstraling te geven.

CD&V vindt het belangrijk om een bruisend handelsgebeuren in Groot-Zwevegem te hebben en met de gemeente hierin handelaars te ondersteunen, maar dan op een gedragen en correcte manier.

Echter werd alweer onvoldoende advies ingewonnen bij de relevante adviesraden en verenigingen.

Verder gebeurde de afbakening van de handelskernen arbitrair door het college en is deze niet altijd logisch. Zo zijn bepaalde delen van de Otegemstraat met veel handelszaken niet weerhouden terwijl andere straten zonder handelszaken wel opgenomen zijn.

Handelaars in kleine kernen zoals bvb Zwevegem Knokke, de Kappaert of de Kreupel maken bij gevelrenovatie alvast géén kans op subsidie.

Daarenboven wordt het soort handelszaken dat in aanmerking komt voor betoelaging beperkt tot enkele heel specifieke sectoren. CD&V kan zich niet verzoenen met het feit dat bepaalde ondernemers worden uitgesloten... Waarom kan een bakker, beenhouwer, krantenwinkel, enz. wel een subsidie krijgen en een logopedist, diëtist, vrij beroeper,... dan weer niet? Deze subsidie zou een extra stimulans moeten zijn voor alle handelaren om zo een nieuw leven in te blazen in de verouderde handelspanden.

Omwille van deze 3 redenen (gebrek aan inspraak, onlogische afbakening van handelskernen en discriminatie tussen handelaren) kon CD&V het voorliggende ontwerp niet goedkeuren en volgde een onthouding voor dit punt.